Er was weer #ophef gisteren, op Twitter, na deze tweet van publicist Thierry Baudet:
Nooit vergeten: massa-immigratie net zo goed door VVD als PvdA gesteund. Beide even schuldig, evenveel daderschap bij deze grootse misdaad.
— Thierry Baudet (@thierrybaudet) July 4, 2016
Veel twitteraars reageerden door te verwijzen naar Baudets Franse achternaam en ook ik maakte mij daaraan schuldig. Maar omdat ik dat deed, vóórdat ik mij in Baudets familiegeschiedenis had verdiept (wat niet netjes is), was mijn nieuwsgierigheid ook direct gewekt.
Want hoe zit het dan met die vermeende Franse herkomst van onze nationalistische denker?
De familie Baudet
Ver hoefde ik niet te zoeken. Op zijn eigen website plaatste Baudet, heel transparant, een interview uit HP-De Tijd, waarin een en ander haarfijn uit de doeken wordt gedaan:
‘De in Haarlem geboren Thierry Baudet komt uit wat men noemt een goed milieu. In de napoleontische tijd kwam de eerste Baudet uit Frankrijk om in Nederland wiskunde en ballistiek (de wetenschap die zich bezighoudt met de beweging van projectielen) te onderwijzen. Daarmee werd een academische traditie in gang gezet. Thierry’s overgrootvader Henri was een briljant wiskundige en op zijn 28ste hoogleraar in Delft. Hij trouwde met Ernestine van Heemskerck, dochter van de Indisch-Nederlandse ijsblokkenfabrikant Willem-Frederik van Heemskerck en de Indisch-Nederlandse Josephine van Francquemont, waardoor van beide kanten Indisch bloed in de familieaderen werd gepompt. Grootvader Henri junior was hoogleraar geschiedenis en een verdienstelijk cellist. Vader Baudet is historicus en pianist.’
Op basis van online bronnen kun je behoorlijk eenvoudig, met dit tekstje als vertrekpunt, de voorvaders van Thierry Baudet in kaart brengen:
Thierry Henri Philippe Baudet, publicist (geboren 1983)
zoon van:
Marcel Baudet, musicus (geboren 1951)
zoon van:
Ernest Henri Philippe Baudet, historicus, cellist (1919-1998)
zoon van:
Pierre Joseph Henri Baudet, wiskundige (1891-1921)
zoon van:
Henri Philippe Baudet, geneesheer (1856-1912)
zoon van:
Pierre Joseph Henri Baudet, leraar (1824-1878)
zoon van:
Floribert Hijacinthe Fredric Baudet, (1799-1839)
zoon van:
Pierre Joseph Baudet (1778-1858)
Henegouwen
Hier zijn we dan aangeland bij de herkomst van Thierry Baudets Frans klinkende achternaam. In de biografie van Thierry’s grootvader op dbnl.nl (geschreven door Cees Fasseur) staat het volgende over die stamvader Pierre Joseph Baudet te lezen:
‘Van vaderszijde stamde hij af van Pierre Joseph Baudet (1778-1858), kostschoolhouder, wiskundige en schrijver van Franse grammatica’s, die, uit Henegouwen komend en op de loop voor de Franse conscriptie, zich in 1795 in Nederland had gevestigd.’
Geen Fransman dus, maar een Belg (avant-la-lettre) uit Henegouwen. Om precies te zijn uit Braine-le-Comte. Op de vlucht voor de Franse conscriptie.
Vluchten voor de dienstplicht
Dat was wel een ding hoor, in de Franse tijd, het vluchten voor de conscriptie. Veel jonge mannen, die opgeroepen werden voor het Franse leger, hadden er helemaal geen trek in om in het leger te gaan om in oorlogen te vechten. Zeker niet als ze getalenteerd waren en wel betere manieren hadden om hun brood te verdienen.
Toevallig komt mijn familie ook in die tijd vanuit België naar Nederland, en in mijn kast staat een interessant boek over de geschiedenis van het stadje van mijn voorouders in de Franse tijd: ‘Het kanton Bree tijdens de Franse Revolutie’, waarin auteur Henri Peeters deze periode zeer grondig beschrijft (pag. 238-249).
Ondergedoken dienstplichtigen hadden het zwaar te verduren: verbeurdverklaring van hun goederen en inbeslagname van die van hun ouders. De dienstplichtingen vluchtten dan ook massaal naar de Bataafse Republiek.
Peeters: ‘Alle dienstplichtigen waren, sommigen vóór, de meesten onmiddellijk na hun registratie op de militielijsten, naar het buitenland vertrokken (Rijksarchief Maastricht, Frans archief 1245). De resultaten van de recrutering waren voor Frankrijk ontgoochelend: Op een totaal van 202.000 dienstplichtigen werden er 143.000 goed voor de dienst bevonden, doch slechts 96.000 meldden zich in de kazerne aan’ (pag. 245).
Tienduizenden jonge mannen op de vlucht voor een dictatoriaal regime, waaronder de voorvader van Thierry Baudet.
En wat is het goed uitgepakt.
De familiegeschiedenis van Thierry Baudet is een prachtig verhaal van een geslaagde vluchtelingenfamilie.
Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je deze website in stand houden. Steun fasol.nl met een donatie op NL87ASNB8821079104 t.n.v. Antiquariaat Fasol, onder vermelding van ‘Donatie fasol.nl’.
6 juli 2016 op 17:23
leuk geprobeerd, maar de vergelijking snijdt geen hout.
+ Baudet heeft in zijn tweet over “massa-immigratie”, niet “immigratie” op zich. Pierre Joseph Baudet maakt niet deel uit van een golf van massa-immigratie.
+ Pierre Joseph Baudet was “kostschoolhouder, wiskundige en schrijver van Franse grammatica’s,”. Veel van de huidige asielzoekers zijn laag opgeleid, of zelfs analfabeet.
+ De Baudets zijn succesvol geïntegreerd, maar dat is niet het geval met het merendeel van de huidige vluchtelingen, gelukzoekers etc. Slechts een voorbeeld: 7 van de 10 Somaliërs zit in de bijstand: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2015/zeven-van-de-tien-somaliers-in-de-bijstand.htm
(ik ben overigens geen fan van de heer Baudet)
7 juli 2016 op 16:13
Dank voor je reactie! Twee dingen ter overweging:
– tienduizenden ontvluchtten de conscriptie. Naar huidige maatstaven kun je dat wel massaal noemen.
– veel huidige vluchtelingen zijn eveneens goed opgeleid en welgesteld. Zodoende kunnen ze ook de exorbitante bedragen betalen die mensensmokkelaars vragen en hebben ze een iphone op zak. Ze zijn immers op de eerste plaats op de vlucht voor oorlog, niet armoede.
22 september 2017 op 18:42
Ik weet niet of de eerste Baudet hier als vluchteling kwam, of juist als bezetter, in dienst van Napoleon. Maar wellicht klopt je suggestie en was de eerst Baudet in NL een vluchteling. Hoe het ook zij, na ruim 200 jaar ben ik er nog niet over uit of we optimaal geïntegreerd zijn. Mocht het experiment met een Baudet op een invloedrijke positie verkeerd uitpakken dan valt er wat voor te zeggen dat Nederland in 1800 te ruimhartig is geweest. Je argumentatie kan dus prima worden omgedraaid. Ik vond het echter nooit zo’n goed idee om dit soort historische vergelijkingen te maken. Rond 1800 was een mensenleven minder waard dan nu. We waren gewend aan veel meer onrust, armoe en chaos. Een immigrant kreeg destijds waarschijnlijk veel minder hulp dan nu, tenzij hij iets kon waar vraag naar was. De toenmalige samenleving was tegelijkertijd juist overzichtelijker en bood economische aanknopingspunten voor integratie die er nu niet meer zijn. Hypocriet is het om de jou geboden hulp niet te willen geven aan anderen. Maar dit is vermoedelijk een heel andere situatie geweest. Enfin, wel een leuk idee om aan de hand van iemands familiegeschiedenis een kritisch stuk over z’n opvattingen te schrijven. Er is nog veel meer intrigerends, maar daar moet je zelf maar naar speuren….
22 september 2017 op 21:06
En wat zeker leuk is, dat een lid van de familie hier reageert. Ik word opnieuw nieuwsgierig. Bedankt voor je interessante reactie!
19 maart 2021 op 09:06
Doet het niet toe de afkomst fam fam
BAUDET’’
Dat zijn zier ontwikkelde mensen
En de uitspraken en kritiek van NL volk
Is niet correct.
6 juli 2016 op 21:39
Wie de feiten checkt, dient dat wel correct te doen. De voorvader van Thierry Baudet kan in 1795 niet op de vlucht zijn geweest voor de Franse conscriptie, want die is pas in 1798 ingevoerd. Ik kan het weten, want ik ben gepromoveerd op de invoering van de Franse wet op de dienstplicht. Lees het in het – door de KNAW bekroonde – proefschrift In dienst voor Napoleons Europese droom.
6 juli 2016 op 21:50
Inderdaad, de conscriptie werd in 1798 ingevoerd. Ik citeerde de biografie van Ernest Henri Philippe Baudet op http://www.dbnl.org/tekst/_jaa003199901_01/_jaa003199901_01_0003.php, geschreven door Cees Fasseur. Hij schrijft 1795 en dat moet onjuist zijn. Het is ergens na 1798. Dank je voor de aanvulling!
13 juli 2016 op 10:34
Zie ook de discussie op sargasso.nl: http://sargasso.nl/wvdd/familie-baudet-geslaagde-vluchtelingenfamilie/
19 augustus 2016 op 11:53
Wat een kortzichtigheid…..Wanneer een van je voorvaderen 200 jaar geleden naar “Nederland” is gevlucht, dan mag je – volgens dit insinuerend stukje – dus geen (negatief) oordeel meer hebben over de huidige migrantenstroom. Daarnaast is de situatie toen en nu – zowel in aantal als culturele/ideologische achtergrond – totaal niet met elkaar te vergelijken.
En de onnozelheid ten top is dan – nu nog steeds- durven te beweren dat veel van de huidige migranten hoogopgeleid zijn. Ha, ha en welgesteld omdat ze een iPhone hebben……tsjonge. Misschien nog even de laatste onderzoeken en berichten daarover checken?
2 februari 2018 op 09:43
@PJO.
Precies: wat wil Fasol nu eigenlijk aantonen met deze investigatie?
Slavenhandel in Amerika in het verleden en de huidige Amerikaan moet daar nog steeds een schuldgevoel over hebben, eeuwen later? En mogen die mensen dan ook geen kritiek leveren op uitwassen die meekomen met immigratiestromen om onze westerse normen en waarden te vernietigen door bommen op te blazen?
of:
Die grote groep gereformeerden tijdens de Tweede Oorlog, die het geweldig vond wat de Duitse bezetter (en al die corrupte politie, NSB-burgemeesters enz.) aanrichtte ter zake van het uitroeien van onze Joodse medemens ómdat het de joden waren “die Jezus aan het kruis hebben genageld”. Zie in dit kader bv. Ds. Kersten, oprichter van de SGP die na de oorlog werd berecht en niet meer welkom was in de Tweede Kamer.
En moeten we de
de huidige generaties SGP-ers daarmee nog tot in de eeuwigheid blijven lastig vallen?
Of de kleinkinderen van (goed) foute Duitsers steeds maar weer aanspreken op hun “familiegeschiedenis”? En die mogen ook nergens over meedebatteren natuurlijk.
Echt gênant om steeds maar weer dit soort stukjes te moeten lezen om zieltjes te winnen voor het anti-Baudet Bash-kamp.
Zo, van: zie je wel?: hij kán helemaal niets hebben tegen die massa-immigratie (vluchtelingen uit Irak, Syrië, Afghanistan etc.) en al helemaal niet iets zeggen over Islamitisch fundamentalisme en terrorisme, want Baudets voorouder tijdens de Franse revolutie kwam naar “het hoge noorden” omdat hij moest vluchten om niet in dienst te hoeven.
Eindelijk weer iets van een stok om hem mee te slaan… en dan misbruik je gewoon weer even de geschiedenis daarvoor. Beetje onzinnige vergelijkingen maken. En klaar is Kees.
Triest.
22 november 2016 op 18:48
Interessant dat niemand het heeft over zijn Indische voormoeder, die van beide zijden uit een gemengde familie komt. Een scheut Indonesisch bloed dus ook. Grote kans dat het om moslim(a’s) ging.
28 februari 2017 op 23:52
Indisch bloed heeft hem zijn knappe looks gegeven. Hij zat voor mij in de collegezaal bij Geschiedenis in Amsterdam. Een knappe man met een prachtige naam, Thierry Henri Phillipe Beaudet. Ik word spontaan verliefd…al ben ik het niet eens met zijn denkwijze.
5 oktober 2019 op 16:34
Gezien de naam van de Indische voorouders waren zij noch islamieten noch Hindoes. Aan de naam kun je nl de religie zien. Mijn Javaanse voormoeder heette Sriwidji Mangoen at Modjo, de naam geeft aan dat zij van Javaanse afkomst is, dus van oorsprong islamiet. Zij is later Christen geworden en nam een daarbij passende Europese naam aan.
19 maart 2021 op 09:28
Waar zijn jullie mee bezig
Wat een trieste uitspraken
Over fam Baudet ‘’
Meer verdiepen in eigen
Ontwikkeling
Daarna terug komen en
Bekritiseren fam Baudet ‘’
Succes
27 november 2023 op 12:52
Zo zie ik dit ook.
15 maart 2021 op 19:25
Je bedoelt uit Nederlands-Indie, een land gekoloniseerd en eeuwenlang uitgebuit door Holland. Met mensen, met de Nederlandse nationaliteit die halverwege de vorige eeuw veelal tegen hun wil naar Nederland moesten.
9 juni 2023 op 10:59
Die kans was toen nog klein. Het opkomen van de Islam in Indonesië kwam pas later op gang. In die tijd waren het vooral Europeanen, en dus Christenen, die daar de dienst uit maakten.
29 december 2016 op 13:26
In een televisieprogramma had Thierry Baudet al aangegeven dat hij van Indische afkomst was.
Het was een discussieprogramma met mensen van buitenlandse afkomst.
17 maart 2017 op 17:56
“Baudet” is Frans en betekent “ezel”.
20 april 2017 op 15:05
Familie van deze?
Prof.dr. E.A.R.F. Baudet (1886 – 1962)
Einde 18 oktober 1945
Einde vanwege Oneervol ontslag vanwege zuiveringsbesluit
12 september 2017 op 10:41
H. Strikwerda.. oefff…
11 april 2019 op 09:06
Hildegard N. Strikwerda
Volledig eens met de reactie van M.A.M de Boer hieronder: …oefff… mijnheer of mevrouw H. Strikwerda.
Ik heb dezelfde achternaam en dezelfde eerste voorletter en wilde even laten weten, dat ik zo’n reactie als van H. Strikwerda bijzonder onaangenaam en ongepast vind.
7 mei 2017 op 12:43
Domme vergelijking. Immigranten die hoog opgeleid zijn de zelfde culturele achtergrond hebben en fiscaal bijdragen hebben in verleden impuls gegeven. Daarnaast was dit niet massaal. Dat is historisch een heel ander verhaal dan de grootscheepse immigratie van nu, van laagopgeleiden etc met als belangrijkste verschil dat hun cultureel/ religieus waarde en normen patroon botst met de west Europese waarde en normen en culturele tradities. Veel mensen kennen hun eigen geschiedenis niet en zijn niet in staan zaken juiste context te plaatsen. Zeker niet als je uit een cultuur komt waar gezegd wordt wat je moet denken. Modern Christendom is geloven en vertrouwen en Islam is geloven en gehoorzamen. Een wereld van verschil. Je moet respectvol met elkaar omgaan maar wel eerlijk zijn in zaken die conflicteren. Cultuurrelativisme is levensgevaarlijk en bedrijging voor de democratie.
20 november 2017 op 22:57
Onderaan…bedrijging, je bedoelt toch bedreiging ?
5 oktober 2019 op 16:45
Een attente lezer wist direct dat het een tikfout moest zijn gezien het mooie taalgebruik van de schrijver Anoniem.
27 maart 2019 op 16:37
Fascinerend hoe beperkt het historisch besef van de meesten van ons is. Dat zal voor mij ook wel gelden, maar desalniettemin: om Christendom gelijk te stellen met “geloven en vertrouwen” miskent de enorme kloof die, tot ruim na WO2, en in sommige zwarte kousen gebieden tot op heden, in Nederland tussen protestanten en katholieken heeft bestaan/bestaat. Geen sprake van vertrouwen! Men wantrouwde de katholieken, met hun bovennationale paus, en ridiculiseerde hun gewoonten. En het was voor carrières in grote delen van Nederland lange tijd geen pré als je katholiek was. Uitzonderingen daargelaten. Denk bijv. aan Berlage, maar ook aan zijn bejegening. En wie weet er nog dat er in Holland pas ná WO2 een einde kwam aan het processieverbod?
Kortom, van “vertrouwen” tussen de christenen onderling was maar heel beperkt sprake…
Ik denk dat we vooral moeten proberen te leren van fouten, en zien te voorkomen dat ze zich op een of andere wijze herhalen. Historisch besef helpt. Maar ook het besef dat het lastig is te begrijpen wát er te leren valt. Nadenken over wat ons verbindt helpt ook. Versimpeling helpt niet, maar is wél begrijpelijk. Cultuurrelativisme is altijd gevaarlijk. Zeker weten wat er ‘juist’ is vaak ook. Dat zal een grote groep immers altijd ervaren als ‘opgelegd’.
Dat onze cultuur een heel brede is wordt nog wel eens miskend. En ook dat dit uit te spreken niet hetzelfde is als cultuurrelativisme. Op zoek naar wat ons verbindt is belangrijk om in die brij van culturele waarden de gemeenschappelijke te duiden. En die zijn er! Hollanders in het buitenland herken je meestal. Ook als ze niet-westerse wortels hebben. En die wortels zijn veelkleuriger dan alleen christelijk/protestants. Maar bijv. ook Indisch.
Is er sprake van een ‘pot verwijt de ketel’ in het standpunt van Baudet over vluchtelingen, ook de economische? Zijn zijn wortels van belang? Ik weet het niet. De wortels zijn een feit. Zijn uitspraken ook.
Als genealoog weet ik dat mijn katholieke, Lutherse en protestantse voorouders Westfaals, Vlaams, Waals, Frans, Pruisisch, Brabants, Spaans, Zwitsers, vermoedelijk ook Zweeds, en ook Hollands zijn. En als ik ooit kleinkinderen krijg zal er een aantal Joods zijn. Voorouders die om uiteenlopende redenen, ook economische, in Nederland terechtkwamen of hier al in Keltische tijden naar toe zijn gemigreerd. Als eenling of in grote getale…
9 september 2017 op 21:47
Het lage opleidingsniveau van de arbeidsmigranten (“gastarbeiders”) mag je hun niet verwijten. Zij werden juist uitgezocht op een lage opleiding, omdat zij in Nederland laaggeschoolde of ongeschoolde arbeid moesten verrichten. Bovendien zouden zij door hun lage scholingsgraad slechts met moeite Nederlands kunnen leren; daardoor konden zij ook moeilijk integreren. Dat was juist de bedoeling. Ze moesten na gedane arbeid z.s.m. “oprotten naar hun eigen land”. Dat hun kinderen en kleinkinderen goed hebben gepresteerd in het Nederlandse onderwijs is des te opmerkelijker. Zij konden aanvankelijk weinig steun ontvangen van “thuis”. Zie Frans Verhagen “Hoezo mislukt?”, Nieuw-Amsterdam 2010, bl. 50 vv.
12 september 2017 op 10:39
Wie in Nederland stamt er eigenlijk niet af van buitenlanders? Wel apart dat 2 extreemrechtse populisten Indisch bloed hebben. Zit waarschijnlijk tussen de oren bij de heren. En er is helemaal geen massa-immigratie, sinds de wet van Cohen/PvdA.
22 februari 2018 op 21:24
Ik Wil mijn stem uit brengen voor deze partij en hoop dat ze kunnen waar maken waar voor zijn Stan.
José
4 december 2018 op 23:40
Baudet wil gewoon mensen die stiekem bang zijn voor de islam en buitenlanders over de streep trekken, zeg maar wilders type 2.0
5 december 2018 op 14:17
Gewoon ff de geschiedenis van Belgie en Nederland nakijken luitjes.
16 maart 2019 op 15:18
Wat een respectable afkomst…maar hijzelf is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn ambities en wat hij doet. Een prima veelbelovende politicus, filosoof en een zeer gezonde visie! Energiek, relatief jong en vol passie. Ik hoop dat het hem lukt om die idiote klimaatwet terug te sturen naar de tweede kamer. Mijn stem heeft hij in ieder geval.
5 oktober 2019 op 17:29
De mijne ook! Baudet is een verademing in de polderlandse politiek waarvan het niveau ZERO en zeer ondemocratisch is!
21 maart 2019 op 14:58
Ik ben bang dat de heer Baudet , binnen afzienbare tijd, aan de hand van de heer Otten, met een zeer brede grijns de politiek weer verlaat. Genietend van het feit hoe zij, op een gehaaid intelligente manier, iedereen in de maling konden nemen. Ik vertrouw nog op de controlerende invloed van onze democratie .
Die functioneert, zij het niet altijd optimaal voor iedereen, …maar juist dát is daar een krachtig gerustellend kenmerk van gebleken te zijn.
22 maart 2019 op 03:12
Hee wat grappig. Als ‘vluchteling’ (noem je dat zo binnen je eigen land?) opgevangen in de regio. Past precies in zijn retoriek.
25 maart 2019 op 13:48
Irrelevante discussie naar mijn mening. Je kan en mag iemand alleen beoordelen op zijn/haar gedrag. Wat je voorouders hebben gedaan is je verantwoordelijkheid noch je merite.
26 maart 2019 op 20:37
Op de HBS was mijn leraar Scheikunde aan het Maerlant-Lyceum in Den Haag, dr. H.Ph. Baudet. Als ik naar zijn voorletters kijk, is misschien familie van Thierry Baudet. Hij was een goede leraar en velen hebben daarna scheikunde gestudeerd.
27 maart 2019 op 08:35
Wat een gezemel! Ik vind Thierry gewoon een zelfingenomen arrogante bal, die dankzij wat minder geslepen mensen zich in de kijker heeft gezet. En het gaat hem waarschijnlijk nog lukken ook om via voorouders of voorgeschiedenis zich te profileren!
1 april 2019 op 14:23
Nog 1 keer op bezoek gaan bij Jean Marie Le Pen en hem vragen hoe nu verder te gaan met zijn denkbeelden.Misschien heeft hij nog een paar goeie tips voor Thierry
12 april 2019 op 23:49
De immigranten die nu ons Europa binnen dringen vluchten zogenaamd voor oorlogen. Oorlogen die door de westerse landen en vooral door Israël zijn gesticht. Waarom helpen wij deze “vluchtelingen” niet door ze in hun thuisland te helpen? Ja inderdaad, zorgen dat onze politiek zich niet meer op een offensieve manier bemoeid met hun landelijke problemen. Laat het ze zelf oplossen. Afrikaanse landen zijn niet meer onze kolonies zoals voorheen, laat ze hun eigen landen creëren zoals wij ons Europa ook gevormd hebben. Diversiteit in culturen en volkeren is wat deze wereld sterk en mooi maakt. Laat ons deze diversiteit ook waarborgen. Zeg daarom “NEE” tegen de wereldse massa immigratie die we nu meemaken.
Daarnaast, de evolutie heeft de ijsbeer niet voor niks wit gemaakt en op de Noordpool gezet. En de Giraffe een lange nek gegeven en in Afrika geplaatst. Alles heeft zo zijn rede waarom het op zijn plek is zoals het is en dat het kan doen wat het kan, waardeer dit ook. Wij mogen niet voor god spelen, god is de natuur en de natuur beslist alles.
3 september 2020 op 23:56
De wereldse massaimmigratie is van alle tijden. Denk maar aan de saksen en franken.
4 mei 2019 op 07:14
Mensen, mensen, mensen … pfffff, zucht … zonder enige arrogantie, maar wat een massale kortzichtigheid stelt men hier binnen alle lagen kennelijk van onze maatschappij, ten toon. Verleden tijd, voltooide tijd. Wat onze voorouders deden 2, 3 of 400 jaar geleden, willen wij – tenminste, normaal denkende en voelende mensen – allemaal niet meer, toch ? Maar geniet tenminste van de voordelen die uit die tijd zijn ontstaan, maar vooral, deel die met elkaar in eerlijkheid. Zonder onderscheid, in autochtoon of allochtoon, vluchteling, immigrant, dienstweigeraar of hoogleraar. Of het pickwick zakje – echt Nederlands ? – haar oorsprong vindt in plantages en slavernij, doet nu toch niet meer ter zake. Wel ter zake doende, is of je het theezakje alleen in je eigen kopje dompelt, of ook een ander gunt. Per saldo heeft NL in oorsprong, geen goud, geen tulpen, geen koffie, geen nootmuskaat (zwarte goud in VOC tijd), geen rijsttafel etc. Het is allemaal ooit eens gejat … moeten we nu zeggen, eens een dief, altijd …. ? Nee toch, we geven elkaar een kans, want daar is het leven voor bedoeld. Moslim of christen, wat doet het er in godsnaam toe .. religie is net als drank .. het maakt meer kapot … kijkend naar verleden en heden. Maar drank is niets te verwijten en religie ook niet, doch de consumeerder van die producten, des te meer. Thierry Baudet heeft indisch bloed and so have I. maar ja, hij is een mix en daar komen veelal mooiere mensen uit. Maar uiterlijke schijn … daar zijn wij NLérs toch veel te nuchter voor … een emotie waar NL redelijk trots op is … desondanks, gun ook hem een kans, een humane politiek te voeren, want tenslotte willen we dat toch allemaal, ongeacht de richting, links, rechts of extreem, what the … wij zijn met ons allen op deze aardbol … mens, dier en moeder natuur … en laten we alle energie gebruiken om het voor allen, zo prettig mogelijk te maken op deze milieu-bol … WOLLIG ? misschien, maar mijns inziens de kern ….. en ik voorspel al weerstand op dit stuk, vanuit dezelfde kortzichtgheid die in alle voorgaande reacties weerklinkt en dan is de cirkel weer rond en een oplossing nog steeds ver te zoeken … treurig hoor …
5 oktober 2019 op 16:08
Het stuk van Fasol is zwak, er is weinig diepgang daarom onbenullig! Waarom? Omdat je bij het lezen al na 2 minuten weet waar het Fasol om gaat. Hij is net iets te duidelijk ANTI- Baudet om een goed stuk te kunnen schrijven. Fasol gaat “zg” factchecken om vooral niet biased te lijken, maar hij valt al direct door de mand door APPELS met PEREN te vergelijken!! De Baudet-vluchtelingen, waar Fasol mee op de proppen komt hebben het gastland geen cent gekost! Zij zorgden voor hun eigen onderhoud, huisvesting en maakten geen aanspraak op overheidssteun, die bestond toen niet eens!!! Bovendien waren zij niemand tot last, integendeel, zij leverden een zeer positieve bijdrage aan de samenleving! Hun achtergrond was christelijk of humanistisch,” they blended in” en pasten zich dus zonder problemen aan aan de heersende cultuur van het gastland.
13 februari 2021 op 02:11
Asielzoekers mógen niet werken en niet studeren terwijl verreweg de meesten dolgraag voor hun eigen inkomen willen werken.
Als dat eindelijk eens een keer verandert, kan er een win win win situatie ontstaan: geen afhankelijkheid van de staat, een veel gelukkiger en gezondere vluchteling en aanwas voor voldoende arbeidskrachten in de toekomst.
Bovendien heeft het recht om te werken ook een positief effect als mensen uiteindelijk terug moeten naar hun geboorteland. Men kan immers terug met trots, kracht, werkervaring en een zakcentje.
Als ik geen rooie cent heb en 3 jaar niet heb gewerkt, heb ik niet veel zin om terug te gaan naar een land waarvan ik weet dat het leven hard en moeilijk is… Met een paar duizend euro op zak kan iemand iig een herstart maken in land van herkomst en zal veel welwillender zijn om terug te keren.
Dus: pleit bij de politiek voor het recht van vluchtelingen om vanaf dag 1 te mogen werken, en dan bij voorkeur met opties voor omscholing naar beroepen waar tekort aan personeel is, zoals zorg, basic technici etc.
Daar vaart iedereen wel bij.
16 februari 2021 op 05:58
PERS omdat jullie niet intelligent zijn, hoef je Thierry Baudet niet zwart te maken hoor, alleen omdat jullie door de Belgische EU Overheid betaald worden om staatspropaganda te schrijven en alle mensen in angst te houden……
Waardevolle info, schrijver….
10 boeken heeft Baudet gepubliceerd tot nu toe…… Wat komt er uit jullie giftige pen, fake media?? Jaloers?
18 maart 2021 op 10:30
Ik werk niet voor de overheid , en maak Baudet niet”zwart” , want dat veronderstelt dat je onterechte kritiek spuit om iemands reputatie naar beneden te halen. Ik heb veel uitspraken met toelichting gelezen , dus ik hoef alleen maar samen te vatten wat hijzelf zegt. Dan druipt daar een fascistoïde gedachtengang vanaf. Vorige week nog met een van zijn aanhangers gepraat, die hier voor het politieburo stond te demonstreren. Ik confronteerde die man met Baudets antisemitische uitspraken. Zijn antwoord was: bankiers zijn toch bijna allemaal Joden? … Ellen heel, ben jij ook tegen Joden? Tegen mensen met een donkere huidskleur? Is de klimaatcrisis een hoax ? Is corona slechts een griep?
Willen alle partijen NL vernietigen behalve FvD? Als je met ja beantwoordt, dan ben je te dom voor mij om verder mee te discussiëren.
21 januari 2022 op 20:10
Het is voor een begrip van Thierry Baudet totaal irrelevant wie of wat zijn voorouders waren.
Dat we met Thierry te maken hebben met een stoethaspel maakt hij zelf genoegzaam duidelijk.
Een aardig weetje ( “What’s in a name”, zei een Engelse bard ) is het volgende:
‘Baudet’ wordt in het Frans ( Petit Larouche de poche ) omschreven als: ‘un homme ignorant, stupide’. Niet zomaar een aanduiding van een dier met flaporen, dus.
2 november 2023 op 00:31
Dus Baudet is net als een aardappelplant. Het beste zit onder de grond.