‘Als er een logo moet komen, bemoeit iederéén in de organisatie zich ermee. Maar als het er eenmaal is, hoor je er nooit meer iemand over’, zei iemand (wiens naam ik vergeten ben) me ooit.

Zo gaat het inderdaad vaak. Alleen al daarom is het goed dat in dit nummer onze huisstijlcoördinator aan het woord komt over de rijkshuisstijl. Eén huisstijl voor het hele rijk, dat was nog niet zo gek lang geleden haast ondenkbaar. Elk ministerie hechtte aan zijn eigen identiteit. Er waren zelfs publiekscampagnes om de corporate identity van een ministerie te promoten: ‘VROM. Nederland is klein. Denk groot.’

Maar gaan we een stapje terug in de tijd, dan zien we dat het invoeren van één huisstijl per ministerie ook al een gevecht was. Op 6 april 1998 kreeg BZ zijn eigen huisstijl en werden alle vroegere logo’s enzovoort overboord gezet. De huisstijl werd, vergezeld van een special van het BZ-blad, geïntroduceerd. Het was gedaan met alle verschillende huisstijltjes en logootjes van projectgroepen en wat dies meer zij. Voortaan werden alle uitingen vergezeld van het nieuwe logo, dat de meeste collega’s nog wel kennen. De meesten waren positief: blij ‘dat we gelukkig het ratjetoe aan stijlen achter ons gelaten hebben’. De grootste ergernis bleek het zeer ruim opgezette faxvoorblad: ‘papierverspilling!’

Het huisstijlvignet voor het ministerie werd het ‘wereldbolletjeslogo’, ontworpen om uit te beelden dat BZ een 24-uursbedrijf is: 24 bollen die een lichte en een donkere zijde hebben, steeds met één uur verschil, waardoor er een heel etmaal in beeld werd gebracht. De posten gebruikten de variant met het rijkswapen.

De ontwerper van de huisstijl kwam ook aan het woord: ‘Bij het introduceren van een huisstijl worden altijd twee vergissingen gemaakt: De eerste: nu is er een huisstijl en vroeger was er dus niets. De tweede: met deze huisstijl is alles opgelost. Fout. Het nieuwe logo biedt de mogelijkheid iets gezamenlijks te creëren. Sterker nog, met de introductie van de huisstijl begint het voor het ministerie eigenlijk pas’.

Verander het woord ‘ministerie’ door ‘rijk’ en duidelijk is, hoe belangrijk het is dat je af en toe iemand hoort over onze huisstijl.

Verschenen in ‘BZ-blad, april 2014 in de serie ‘Met de kennis van nu’

Verder lezen: